Tips voor een aantrekkelijke verpakking

Gepubliceerd: 8-2-2019

Hoe aantrekkelijk is uw ‘tailormade’ verpakking? De aantrekkingskracht van een verpakkingen heeft invloed op consumenten die niet van plan zijn een aankoop te doen. Het kan aanzetten tot impulsaankopen. De ‘verpakking’, heel belangrijk dus! Slimme keuzes in kleur, vorm, textuur en typografie kunnen het verschil maken in het succes van uw product. Hieronder leest u de vier tips voor het verbeteren van uw verpakking.

 

1. Structuur en vorm als onderscheidende factor voor een verpakking

De vorm van uw productverpakking kan de meest onderscheidende factor zijn. Stelt u voor dat een klant in de supermarkt een vol productschap bekijkt. Op de middelste plank staat één product dat een andere vorm heeft als alle andere producten. Hiermee is deze direct onderscheidend, uniek en herkenbaar.

Het is aangetoond dat de vorm impact heeft op het oproepen van emotionele reacties. Pure vormen en lijnen zonder enige context kunnen bijvoorbeeld inspireren tot ontzag, angst, tevreden of opwinding. Het associëren van een vorm met een boodschap heeft de potentie om een nog krachtigere emotionele reactie uit te lokken.

Wees dus niet bang om verder te denken dan de traditionele verpakkingsvormen. Streef naar een verpakking die anders, productgeschikt en merkrelevant is.

 

2. De functies van kleur van een verpakking

Het gebruik van kleur heeft drie primaire functies in het verpakkingsontwerp. Kleur moet de aandacht van de consument trekken, het moet de juiste emotionele associatie creëren en moet de merkidentiteit van uw merk versterken

 

3. Touch and feel van een verpakking

Wanneer u een verpakkingsontwerp gaat ontwerpen, is het belangrijk om rekening te houden met de touch & feel van de verpakking. Producten die aangenaam aanvoelen, kunnen een positieve reactie bij de consument creëren. Producten met een gladde, matte, zijdezachte hoogglans uitstraling, of die zacht en pluizig aanvoelen, motiveren consumenten om het product aan te willen raken. Kies een verpakking waarvan de textuur weergeeft wat de consument in de verpakking kan verwachten.

 

4. Lettertypes die communiceren op een verpakking

Vergeet niet het belang van de lettertypekeuze in uw verpakkingsontwerp. Dit bepaalt immers hoe de boodschap bij de consument wordt overgebracht. Het lettertype moet het bericht ondersteunen dat u probeert te communiceren. U wilt geen lettertype gebruiken dat met iets anders wordt geassocieerd. Het moet de sfeer uitstralen die u voor ogen hebt. Denk aan heldere een eenvoudige lettertypes.

Kijk eens op onze tailormade pagina:https://www.daklapack.nl/tailor-made/gelamineerd